SZTUKA JAKO IDEA, LUDZIE, CZAS. W KRĘGU POLSKIEGO KONCEPTUALIZMU. / Art as an Idea, as People, as Time. In the Sphere of Polish Conceptualism.
Obraz a idea. Estetyczno-antropologiczne paradoksy sztuki konceptualnej
(implikacje ikonoklastyczne) / Image and Idea. Aesthetic and Anthropological Paradoxes of Conceptual Art (Iconoclastic Implications) / Wioletta KAZIMIERSKA-JERZYK
Jan Berdyszak
Miejsce rezerwowane, 1973-74, akryl, deska, 93x105
Miejsce rezerwowane w poruszeniu, 1973, akryl, papier, 73x53
Miejsce zarezerwowane, 1974-75, akryl, deska, 66x76xmin30 (chodzi o to, że
praca ma być złożona na szerokość min 30cm)
Grzegorz Sztabiński
Logika kwadratu, 1976, olej
Lata osiemdziesiąte, 1991, rysunek na pierwszej stronicy mojego artykułu.
Milczący collage, 1988-2004, olej, papier
KwieKulik i konceptualizm w uwarunkowaniach PRLu. Przyczynek do analizy problemu / KwieKulik and Conceptualism in the People's Republic of Poland (PRL). A Contribution to the Problem Analysis / Tomasz ZAŁUSKI
KwieKulik
Precz z konceptualizmem - nowinką z Zachodu, z cyklu "Sztuka komentarza", 1974
Działania z Dobromierzem, 2 detale, "czasoskutki estetyczne" rejestrowane na barwnych diapozytywach, 1972-74
Stół z X-ami (Działanie z niewiadomą "x"), wystawa Nowa Generacja, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 1974
Koło KwieKulik, 1976
Działanie na obrazie Edwarda Dwurnika 'Owoce ziemi' w trakcie I wystawy w PDDiU, 1975
"Rozsyłka" z trawestacją tekstu Wiesława Borowskiego o Tadeuszu Kantorze, 1976
"A. Sztuka nieświadomie zła i B. Sztuka świadomie zła" - dwie doskonałości, "rozsyłka", 1976
Działanie na głowę (tzw. Pomnik doznający), Krakowskie Przedmieście, Warszawa, 04-06.05.1979
Prezentacja materiałów z archiwum KwieKulik w Walter Phillips Gallery, Banff, Kanada, 1985
Tautologie konceptualistyczne / Conceptual Tautologies / Grzegorz SZTABIŃSKI
Jarosław Kozłowski
continuum xxI
continuum xxv
Ćwiczenia z semiotyki, 1977
Jan Chwałczyk
Portret sztuki, 1972, papier, płyta, złota rama
Wanda Gołkowska
Dezaprobator 72, wystawa Atelier 72, Galeria Demarco, Edinburgh, 1972
Konceptualizm jako konceptyzm / Conceptualism as Conceptism / Kazimierz PIOTROWSKI
Andrzej Partum
Andrzej Partum, 1975, fot. Zygmunt Rytka
Pogarda, 1976
Foto Medium Art / Foto Medium Art / Jerzy OLEK
Działania konceptualne w łódzkim środowisku plastycznym na przykładzie Grupy Konkret / Conceptual Activities within the Artistic Environment of Łódź by the Konkret Group / Karolina JABŁOŃSKA
Trzecia wystawa Grupy Konkret
... prosta nieskończona ... Wanda Czełkowska, Krystian Jarnuszkiewicz, Andrzej Wojciechowski / ... a straight infinite line ... Wanda Czełkowska, Krystian Jaruszkiewicz, Andrzej Wojciechowski / Dorota GRUBBA
Wanda Czełkowska
przy swojej realizacji Stół, 1971, Spotkania krakowskie, Pałac Sztuki w Krakowie (od 18 XII 1971), fot. archiwum artystki
Stół, projekt 1968-1971, fot. archiwum artystki
przy swojej realizacji Stół, 1971, Spotkania Krakowskie, Pałac Sztuki w Krakowie (od 18 XII 1971), Tą wielkoformatową fotografię pokazywano na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu Atelier 1972, w Muzeum Sztuki Współczesnej. fot. archiwum artystki
fotografia jako autoportret w wydanym w 1971 przez Galerię Krzysztofory katalogu pt. Wanda Czełkowska. Stół. fot. arch. artystki
Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby jako pojęcie kształtu, 1972, 66 płyt betonowych, 66 punktów oświetlenia elektrycznego (niczym nie osłonięte żarówki, umieszczone w kwadratowych modułach z białego płótna); wtedy powstał projekt przestrzennego modelu prezentowany w 1973 w Galerii Pokaz w Krakowie i na wystawie PORÓWNANIA w BWA w Sopocie. Realizacja w skali 1:1 w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w 1995, w ramach wystawy Wokół rzeźby polskiej lat 70. i 80. CRP w Orońsku, fot. archiwum artystki.
Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby jako pojęcie kształtu, 1972 (wizualizacja na fotogramach 1m x 0,70m), po prawej Zielona głowa, 1973 (zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie), Fryz 1973, fragment wystawy Laureatów Nagrody Sekcji Krytyki i Informacji Plastycznej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich w Krakowie (W. Czełkowska, J. Nowosielski, J. Panek, A. Rząsa) w Galerii ZPAP PRYZMAT w Krakowie, I 1973, fot. arch. artystki.
Ściana, 1975, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. arch. artystki
Ściana, 1975, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. arch. artystki
Ściana, 1975, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. arch. artystki
Ściana, 1975, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. arch. artystki
Rzeźba parkowa zamknięta czyli prosta nieskończona, (belki świerkowe średnicy 10x10 cm, śruby 16 mm, długość 45m x 5,20 wysokość), Galeria Oranżeria, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku 1996, fot. arch. artystki
Koniec wieku czyli prosta nieskończona, Kwadrat, Koło + Prosta, [szkło przezroczyste średnicy 280 cm prostopadle do kwadratu - szkło czarne 280x280 cm + prosta (metal) przechodząca przez koło i kwadrat] 1996/1997. Pokazywana m.in. na wystawie UTOPIA I WIZJA w CRP w Orońsku i Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w 2000, fot. arch. artystki
Krystian Jarnuszkiewicz
Obiata Xaweremu Dunikowskiemu, 1975, Muzeum Narodowe w Krakowie [kolumna z tekstem na ścianie bocznej (hasło Obiata ze Słownika Języka Polskiego S. B. Lindego w oryginalnej wersji graficznej), sześcian ze stali ustawiony na podstawce z kauczuku, płótno krochmalone i zaprasowane, sześcian z gliny w płótnie]. Prezentowana m.in. na wystawie Sztuka i tekst w galerii Repassage 1979, i Magowie i Mistycy (2001) w CSW Zamku Ujazdowskim, fot. archiwum artysty
Obiata Xaweremu Dunikowskiemu, 1975, detal: hasło Obiata ze Słownika Języka Polskiego S.B.Lindego w oryginalnej wersji graficznej), fot. archiwum artysty.
Andrzej Wojciechowski
Cokół samowystarczalny, projekt i idea prezentowane w ramach Sympozjum Wrocław '70, fot. archiwum artysty.
SALVE, cyklu fotografii z wyburzonej dzielnicy Wrocławia, 1970.
ANDRZEJ WOJCIECHOWSKI, STANISŁAW DRÓŻDŻ, KULA I KAMIEŃ - DWIE DOSKONAŁOŚCI, 1974, fot. archiwum Andrzeja Wojciechowskiego.
Kula gdy jest, jest niedoskonała
Gdy nie jest, jest doskonała
Kamień, gdy jest i nie jest, jest doskonały
publikowane m.in. w: Ludwiński Jerzy, Sztuka pęknięć - sztuka kolekcji, "Kultura" (Warszawa) 1976 nr 20, 16 maja.
Wieża radości, przy udziale Mieczysława Zdanowicza, wys. 10m, projekt zrealizowany we Wrocławiu w 23 lipca 1970 z mieszkańcami miasta, fot. archiwum artysty.
Kwiatek, pokazywany na wystawie okręgowej we Wrocławiu - 1970 oraz kolejna wersja na EXPOSITON DES ARTISTES ETRANGERS BOURSIERS DU GOUVERNEMENT FRANCAIS, Cité Internationale des Arts - 18 rue de l'Hôtel de Ville w Paryżu - 1973, fot. archiwum artysty.
|