Fragment ekspozycji w Zentrum für Kunst und Medientechnologie (ZKM), Karlsruhe. Muzeum angażuje wielu specjalistów różnych dziedzin do sporz±dzania profesjonalnych pomiarów i dokumentacji dzieł sztuki instalacji. Zagadnieniu temu po¶więcone było seminarium poł±czone z warsztatami: Workshop "Documentation of Installation Art" 1-2 December 2005, ZKM, Karlsruhe 2005, Fot. M. Jadzińska
Kompleksowe dzieła wymagaj± rozbudowanej dokumentacji. Przykład instalacji - konglomeratu różnych form, mediów, obiektów, nowych technologii, przestrzeni i elementów sensualnych. UJINO, The Ballad of Extender Back Yard, "The Creative Potential of a New Japan", Roppongi Museum, Tokio 2010, Fot. M. Jadzińska
"Zachować dla przyszło¶ci. Wywiady z artystami: M. Abakanowicz, M. Bałka, S. Gierowski, A. Jachtoma, A. Kobzdej (żona i asystenci), W. Sadley, J. Sempoliński, L. Tarasewicz, M. Woszczyński." 3 płytowa publikacja multimedialna, wywiady przeprowadziły: I. Szmelter, M. Jadzińska
Dokumentacja cyfrowa dzieła sztuki współczesnej sporz±dzona wg. schematu Tate Gallery/Smak 2007 - K. Bednarskiego "Trawa tylko trawa" (ok. 100 stron dokumentów pisemnych, rysunkowych, zdjęć itp.)
Magazynowanie materiałów uzyskanych od artystów stanowi bazę dla przyszłych analiz i prac konserwatorsko-restauratorskich (wymiany, uzupełnień, czy rekonstrukcji), SMAK, Gandawa 2006, Fot. M. Jadzińska
Bibliografia / Bibliography
Borowski, W. i A. Turowski. Żywe archiwum - Dokumentacja, Galeria Foksal, Warszawa 1971.
Dziamski, G. Szkice o nowej sztuce, Warszawa 1984.
Hummelen, Y. Conservation Strategies Conservation Strategies for Modern and Contemporary Art. Recent Development in the Netherlands, Cr 3, 2005.
Jadzińska, M. ">>Art? Who comprehends Her?<<" Model of recognizing the significance
and authenticity in installation art, referat na seminarium PRACTIC's, Access2CA (Access to Contemporary art Conservation), Ljubliana grudzień 2009.
Jadzińska, M. "The lifespan of Installation Art." W: Inside Installations. Preservation and presentation of Installation Art, ed. G. Wharton, T. Sholte, Amsterdam, 2011.
Jadzińska, M. i I. Szmelter. Case Study Grass just Grass, K. M. Bednarski, Warszawa 2006, DVD (wersja angielska).
Leeuw, R. de. "The Precarious Reconstruction of Installations." W: Modern Art, Who Cares?, ed. Y. Hummelen i D. Sille, London 1999.
Letter from the City of Amsterdam Supervisory and Advisory Commission on Painting, Gemeente Amsterdam no. 20 K, 1939. W: Y. Hummelen, Conservation Strategies Conservation Strategies for Modern and Contemporary Art. Recent Development in the Netherlands, Cr 3, 2005.
Mortality Immortality? The Legacy of 20th - Century Art, ed. M. A. Corzo, Los Angeles 1998.
Orna, E. i Ch. Pettitt. Information Handling In Museums, Aldershot 1980.
Orna, E. i G. Stevens. Managing Information for Research, London 1995.
Orna, E. Information Strategy in Practice, Aldershot 2004.
Orna, E. Making Knowledge Visible: Communicating Knowledge Through Information Products, Aldershot 2005.
Szmelter, I. "Nowa rama konceptualna opieki nad dziedzictwem sztuki nowoczesnej – jako
podstawa projektu konserwatorskiego oraz nowych procedur w budowaniu kolekcji," Biuletyn Konserwatorów Dzieł Sztuki, vol. 19, 2008, nr 1 - 4 (72 - 75).
Tomaszewski, A. "Conservation and Restoration of Works of Contemporary and Modern Art and Architecture." W: Conservation of Modern Art, Copenhagen 1994.
Tomkins, C. Duchamp. Biografia, tłum. I. Chlewińska, Poznań 2001.
Wywiad z Mirosłwem Bałką przeprowadziła M. Jadzińska, pracownia artysty Otwock 13.11.2003, [w:] Zachować dla przyszłości. Artyści warszawscy, wyd. I. Szmelter, M. Jadzińska, Warszawa 2003, 3 płyty CD, również: archiwa Wydziału Konserwacji i Rastauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie. 18 Case study w Projekcie UE Culture 2000: Inside Installations. Preservation and Presentation of Installation Art.
Wywiad z kuratorem sztuki współczesnej Miladą Ślizińską przeprowadziła M. Jadzińska, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 13 czerwca 2009, nagranie i tekst: archiwum autorki.
Wywiad z Mirosławem Bałką przeprowadziła I. Szmelter, Galeria Zachęta, Warszawa 13 grudnia 2000, archiwum Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie.
Pozycje internetowe:
S. Gagne, "Artists' Interviews: Art Conservation Program at Queen’s University," 2006; P. Gardener, A. Burnstock, A. Vasconceles, "The Influence of Access to the Artist on the Conservation of Allen Jones' Works from the 1960s," 2008; F. Huys, "A Methodology for the Communication with Artists," 2000; ICN/SBMK, "Scenario for Artists' Interviews," 1999; "INCCA Guide to Good Practice Artists Interviews," 2002; "Inside Installations: Research on Artist Participation," 2007; N. Kersten-Pampiglione, "Artist Questionnaire Format for Works on Paper," 2008; R. Macedo, "Contemporary Art Challenges to Conservation," 2006; C. Scheidemann, "Men at Work: The Significance of the Material in the Collaboration Between Artist and Fabricator in the 1960s and 1970s," 1999; C. Weyer, G. Heydenreich, "From Questionnaires to a Checklist for Dialogues," 1999, URL: http://www. incca.org/index.php/artists-participation.
Grün, M. Measurement of Installation Art. Methods and Experience gained at Pinakothek der Moderne, 2007, URL: http://www.insideinstallations.org/research/detail.php?r_id=439&ct=measurement.
Laurenson, P. Inside Installations. Preservation Strategies.The Shifting Role of the Conservator, URL: http://www.insideinstallations.org/OCMT/mydocs/Shifting%20role%20of%20the%20conservator.pdf.
Archiving the Avant Garde. Documenting and Preserving Digital and Variable Media Art, URL: http://www.bampfa.berkeley.edu/about_bampfa/avantgarde.html.
URL: http://www.insideinstallations.org/research/index.php.
URL: www.spiraljetty.org.
|