Art & Documentation

<<< BACK / WSTECZ    

SZTUKA i DOKUMENTACJA - informacje o zawarto�ci / materia�y w opracowaniu

Zapraszamy do nadsy�ania artyku��w

Propozycje nale�y nadsy�a� na adres:
email: journal@doc.art.pl




Sztuka i Dokumentacja nr 32 / Art and Documentation no. 32

Spis Tre�ci / Table of Contents

Roman NIECZYPOROWSKI, Franciszek Dusze�ko w �wietle bada� archiwalnych / Franciszek Dusze�ko in the light of archival research

Sekcja / Section

Images for the Politics of the Future

Edited by �ukasz GUZEK / Introduction by the Editor

Marina GR�INI�, In the Aftershock of Insurgent Flows. Trans*Decolonial and Black Marxist Futures

Anahita NEGHABAT, Fluid Interconnections: On the Film Insurgent Flows by Gr�ini�, Kancler, Pristov�ek (2023)

Ma�a GU�TIN, Art on the Edge in Theory and Practice: Marina Gr�ini�, NECROREALISM, and Retro-Avant-Garde

Janusz CZECH, "Second-Class" Citizen Positions and the Works of Gr�ini�/�mid. A Sea of Traumatized Souls Stuck in the Post-socialist Era

Jacek KO�TAN, P�na emancypacja p�nej nowoczesno�ci. Protesty kobiet w czasie nieliberalizmu / Late emancipation in late modernity. Women's protests in times of illiberalism

VARIA

Marta MIASKOWSKA, Lustro obiektywu. Strategie artystycznej obecno�ci w polskiej sztuce nowych medi�w / The mirror lens. Strategies of artistic presence in Polish new media art

Patrycja IGNACZAK, Pop-art i Poetyka Traumy / Pop Art and the Poetics of Trauma

Gra�yna SZCZE�NIAK, Obraz Tr�jwymiarowy / Three-dimensional Painting

�ukasz GUZEK, Grzegorz Sztabi�ski: Trzy Poj�cia i Rama / Grzegorz Sztabi�ski: Three Concepts and the Frame

DOKUMENTACJA / DOCUMENTATION

Cornelia LAUF, Islamic Arts Biennale in Jeddah: A View from Rome

Lenka KLODOV� & Karol�na RAIMUND, Made by Nudity: Docufashion Project by Festival of Naked Forms

Maria Anna POTOCKA, Jan Ml�och w Galerii Pi i Galerii Pawilon / Jan Ml�och at Pi Gallery Pi and Pawilon Galery

Artur TAJBER, Lawrence Weiner: LaAS LONG AS IT LASTS

BOOKS

Dorota FOLGA-JANUSZEWSKA, Aktualno�� Sztuki. Innowacyjna Opieka nad Sztuk� Nowoczesn� i Wsp�czesn�, ed. Iwona Szmelter. Warszawa: ASP w Warszawie, 2024/2025.

OBITUARY

Jan RYLKE, Przemys�aw Kwiek - Rze�biarz / Przemys�aw Kwiek - the Sculptor

GALERIA im. ANDRZEJA PIERZGALSKIEGO. Dokumenty Artyst�w 11 / ANDRZEJ PIERZGALSKI GALLERY. Artists' Documents 11 / GALERIE d�di�e a ANDRZEJ PIERZGALSKI. Documents d'Artistes 11

Leszek BROGOWSKI, Edycja 11 - Za�o�enia Programowe / Edition 11 - Program Assumptions / �dition 11 - Hypotheses du Programme

Ad Reinhardt, cz�� 2 / Part 2

Jason E. HILL, Artist as Reporter: Weegee, Ad Reinhardt, and the PM News Picture [Artysta jako reporter: Weegee, Ad Reinhardt i obrazy aktualno�ci w dzienniku PM]. T�umaczenie, fragmenty.

Laurence CORBEL, Pojekcje diapozytyw�w i szkicowniki Ad Reinhardta.

Leszek BROGOWSKI, Sztuka jako praktyka krytyczna (Taroop & Glabel, Ernest T. i inne pseudonimy)

Laurent MARISSAL, Autoprezentacja

LJC, Dokumenty na temat claude'a rutault

Leszek BROGOWSKI, Przedsi�biorstwo "That's Painting" Bernarda Brunona





Sztuka i Dokumentacja nr 33 / Art and Documentation no. 33

Spis TrePci / Table of Contents

Sekcja 1 / Section 1

Sztuka w przestrzeni publicznej: pami�� kolektywna - pami�� indywidualna / Art in public space: collective memory - individual memory

Edited by �ukasz GUZEK and Roman NIECZYPOROWSKI

Anna REMISZEWSKA, Analiza tre�ci symbolicznych za�o�enia pomnikowego w Treblince

Anna Maria LE�NIEWSKA, Poza Lini� Podzia�u. W Dyskursie: Film i Rze�ba / Beyond the Dividing Line: In Discourse: Film and Sculpture

Barbara MARO�, Wyobra�enia Aktywne / Images as Agents. Dla / to Giulio Camillo

Sekcja 2 / Section 2

BOOKS

OD ESTETYKI PROCESU TW�RCZEGO DO ESTETYKI ETHOSOFICZNEJ / FROM THE AESTHETICS OF A CREATIVE PROCESS TO ETHOSOPHIC AESTHETICS

WST�P / INTRODUCTION
Red. / Edit. by Grzegorz WYCZY�SKI

Edward KAROLCZUK, Etetyka Sztuki Efemerycznej / Aesthetics of Ephemeral Art

Grzegorz WYCZY�SKI, Wok� Estetyki Ethosoficznej Bogus�awa Jasi�skiego. Filozofia � Gry Wideo � Kino / Around the Ethosophical Aesthetics of Bogus�aw Jasi�ski. Philosophy - Video Games � Cinema

El�bieta �UBOWICZ, Krytyka Sztuki Jerzego Ludwi�skiego a Estetyka Procesualna Bogus�awa Jasi�skiego / Art Criticism by Jerzy Ludwi�ski and the Aesthetics of Creative Processes by Bogus�aw Jasi�ski

GALERIA im. ANDRZEJA PIERZGALSKIEGO. Dokumenty Artyst�w 12 / ANDRZEJ PIERZGALSKI GALLERY. Artists' Documents 12 / GALERIE d�di�e a ANDRZEJ PIERZGALSKI. Documents d'Artistes 12


Informacje 'dla autor�w' / Infos 'for authosrs': http://www.journal.doc.art.pl/zasady_pisania_tekstow_menu.html.

CALL FOR PAPERS



Sekcje tematyczne - otwarty nab�r:

Fluxus w krajach Europy.

VARIA

KSI��KI

HISTORIA RUCHU GALERYJNEGO

PROJEKTY - KOLEKTYWY - INICJATYWY

MOJA DEFINICJA SZTUKI PERFORMANCE


Sekcja tematyczna:

Dokumenty artyst�w

Andrzej Pierzgalski (1938-2016) za�o�y� i prowadzi� w �odzi w latach siedemdziesi�tych Galeri� A4. W Sztuce i Dokumentacji otwarta zosta�a w 2012 roku po�wi�cona mu galeria. Od 2018 roku kuratorem galerii jest Leszek Brogowski.

Po drugiej wojnie �wiatowej dokona� si� gwa�towny proces dekonstrukcji tradycyjnego poj�cia dzie�a sztuki: procesualno�� i informacja zast�pi�y materialny przedmiot; dokumenty zast�puj�ce dzie�o odnoszono raczej do procesu pracy, ni� do aktu tw�rczego; intelektualizacja proces�w artystycznych przeciwstawiona zosta�a estetycznemu fanatyzmowi; dyskrecja, umiarkowanie i pow�ci�gliwo�� przeciwstawiono wystawno�ci, spektakularyzacji i przesadno�ci, zw�aszcza rynku sztuki itd. Jednym z najciekawszych miejsc, gdzie zatar�y si� wyra�ne kontury poj�cia dzie�a sztuki, jest w�a�nie jego pogranicze z dokumentem. Historycy sztuki rozr�niaj� jeszcze cz�sto dzie�o jako w�a�ciwy przedmiot bada� oraz towarzysz�ce mu dokumenty, takie jak: zam�wienie, umow� o dzie�o, dokument notarialny, itp., jako materia� jedynie towarzysz�cy badaniom. W odniesieniu do wielu praktyk wsp�czesnej sztuki rozr�nienie to nie da si� ju� zastosowa�, bo dzie�o mo�e mie� dzi� posta� dokumentu, a dokument mo�e zast�powa� dzie�o; cz�sto te dwie funkcje nak�adaj� si� na siebie lub wsp�istniej�. W pracy Dokument (1963), do dzie�a zainspirowanego notatkami Marcela Duchampa, Robert Morris do��czy� akt notarialny - Statement of Esthetic Withdrawal - na mocy kt�rego wycofywa� ze� wszelkie jako�ci estetyczne; je�li dokument ten od��czy� od pracy i rozpatrywa� jedynie jako jej uzupe�nienie, praca zmieni ca�kowicie sw�j charakter. Mo�na nawet zada� sobie pytanie, czy dzie�o nie jest jedynie specyficznym dokumentem i �ladem procesu artystycznego. Program galerii Dokumenty Sztuki skupi si� jednak odt�d na dokumentach drukowanych: nie na tzw. drukach artystycznych, ale na dokumentach, kt�rych no�nikiem jest przemys�owy offset, kserokopia a nawet r�cznie sk�adane, kauczukowe czcionki, czyli techniki reprodukcji mechanicznej, o kt�rych pisze Walter Benjamin na wst�pie swojego eseju: "Niesamowite zmiany, jakie wywo�a�o w literaturze pojawienie si� druku, techniczna reprodukcja pisma, s� zreszt� znane. A stanowi� one zaledwie jeden, jakkolwiek nad wyraz wa�ny, szczeg�owy przypadek zjawiska, rozpatrywanego tutaj w skali historii powszechnej. Do drzeworytu dochodz� w okresie �redniowiecza miedzioryt i sztych, a na pocz�tku dziewi�tnastego wieku - litografia."[1] Ot� offset to tylko udoskonalona i uprzemys�owiona litografia, gdzie p�yty cynkowe zast�pi�y zbyt ci�ki kamie� litograficzny, umo�liwiaj�c tym sposobem masowy druk fotografii. Wykorzystanie przemys�owego druku jako pod�o�a dokument�w sztuki (manifesty, pisma artystyczne, ksi��ki artyst�w, katalogi, ulotki, zaproszenia, poezja wizualna, itp.) sta�o si� impulsem do g��bokich przemian nie tylko praktyk artystycznych, ale tak�e - jak przewidywa� to Benjamin - samego poj�cia sztuki. Prezentowane tu dokumenty sztuki b�d� zatem okazj� do prze�ledzenia najwa�niejszych etap�w i aspekt�w tych przemian.

Kuratorem galerii od 2018 roku jest Leszek Brogowski (since 2018).

[1] Walter Benjamin, �Dzie�o sztuki w dobie reprodukcji technicznej,� w Tw�rca jako wytw�rca, red. Hubert Or�owski, t�umaczenie Hubert Or�owski i Janusz Sikorski (Pozna�: Wydawnictwo Pozna�skie, 1975), 68.

Propozycje do tej sekcji nadyyla� do Leszka Brogowskiego: leszek.brogowski@univ-rennes2.fr


    Sztuka i Dokumentacja

<<< BACK / WSTECZ